Kysymyksiä ja vastauksia

Mitä palvelun käyttäminen vaatii? 
Kirjastollasi pitää olla palvelun käyttämisestä sopimus. Palveluun tunnistaudutaan kirjastokortin tunnuksella ja PIN-koodilla. Kirjastokortin saata kirjastostasi. 

Miten löydän lainattavan elokuvan? 
Valitsemalla elokuvan joltain listaltamme tai käyttämällä hakua. 

Miten lainaan elokuvan? 
Valittuasi elokuvan paina ”katso elokuva” ja tunnistaudu kirjastokorttisi tiedoilla. Tunnistautumisen jälkeen voit katsoa valitsemasi elokuvan. 

Kuinka pitkä on elokuvan laina-aika? 
Sinulle on 48 tuntia aikaa katsoa elokuva. Voit myös pitää tauon katsomisesta, kelata eteen- ja taaksepäin tai katsoa halutessasi elokuvan useampaan kertaan. 

Kuinka monta elokuvaa voin lainata? 
Kirjastosi määrittele, kuinka monta elokuvaa voit yhden kuukauden aikana katsoa. Palvelu kertoo jäljellä olevien lainojen määrän. 

Onko kaikki elokuvat tekstitetty? 
Pyrimme siihen, että kaikki vieraskieliset elokuvat on tekstitetty. 

Missä voin käyttää palvelua? 
Palvelu on käytettävissä henkilökohtaiseen käyttöön Suomessa.

Millä alustoilla Viddla toimii?

Viddla tukee PC, Mac OSX* ja Android-laitteita

  • Viddla tukee kaikkia tavallisia selaimia (Chrome, Firefox, Internet Explorer**, Safari), mutta suosittelemme Chromea
  • IOS (iPhone, iPad) tukee Safari-selainta versiosta 11.2 alkaen
  • Chrome-selain tarvitaan elokuvien toistamiseen Androidissa
  • Android on tuettu versio 6.0:sta alkaen
  • Chromecastia tuetaan Chrome-selaimella kaikilla alustoilla
  • Smart-TV:tä ei tueta

* Vanhemmat OS-versiot kuin Sierra eivät tue Safarin käyttöä tällä hetkellä, käytä sen sijaan Chromea tai Firefoxia

** Huomaa, että Windows 7:ssä Internet Explorer 10 ja 11 eivät tue MSE/EME API-rajapintaa, joka vaaditaan toistamaan DRM-suojattua videosisältöä HTML5-muodossa.

Voinko jatkaa elokuvan katselua toisella laitteella? 
Kyllä voit. Tunnistaudu palveluun toisella laitteella ja voit jatkaa elokuvan katsomista alkuperäisen 48 tunnin laina-ajan puitteissa.

Kuinka suoratoisto toimii? 
Suoratoiston ansiosta sinun ei tarvitse odottaa elokuvan siirtymistä omalle laitteellesi, vaan voit heti aloittaa katselun. Palvelun käyttäminen vaatii, että internetyhteys on saatavilla katsomisen ajan. 

Miksi etsimäni elokuva ei enää löydy palvelusta?
Jos aiemmin palvelussa ollut elokuva ei enää löydy palvelusta, on elokuvayhtiö rajoittanut sen saatavuutta. Tämä koskee vain pientä osaa palvelun elokuvista. 

Millainen on elokuvien kuvatarkkuus?
Kaikki palvelussa olevat elokuvat ovat ns. SD-laatuisia, joka vastaa DVD-levyn kuvatarkkuutta. 

Miksi kuva tai ääni pätkii?
Tämä johtuu käyttämäsi internetyhteyden ongelmista. Yhteys voi olla liian hidas tai se vaihtelee liiaksi. Wi-Fi yhteydellä kyse voi olla siitä, että reitittimeen on kytketty liian monta aktiivista laitetta. Kokeile laskea kuvatarkkuutta alhaisemmaksi. Joskus myös elokuvan laittaminen tauolle ja hetken kuluttua katsomisen jatkaminen auttaa.

Voinko liittää tietokoneeni televisioon?
Kyllä, voit kytkeä tietokoneesi televisioon ja katsoa siten elokuvia televiosta. 

 

Kuinka käytän Chromecastia palvelun kanssa?

1. Varmista, että tietokoneesi ja mobiililaitteesi on samassa Wi-Fi verkossa Chromecastin kanssa.
2. Käytä Chrome selainta Viddlan käyttöön ja aloita elokuvan katselu.
3. Paina Cast painiketta, jolloin elokuvan katselu jatkuu yhdistetyn TV:n kautta.


Palaute